بنام خداوند جان و خرد
براستی چرا برنامههای بازاریابی و تبلیغات در کسبوکار مهم هست؟همیشه این سؤال برای دوستان مطرح بود که چه اتفاقی افتاده که این مقدار برنامههای بازاریابی و تبلیغات به وجود آمده و چرا هرروز بیشتر میشود
جواب این سؤال خیلی راحت و باکمی دقت پیدا میشود
اگر کمی به مسائل اقتصادی و تاریخی توجه کنید متوجه میشوید که در زمانهای مختلف تولیدات کالا و خدمات متغیر بوده.
در عصر کشاورزی معمولاً کالا کم و مشتری زیاد بود، در دوره صنعتی با توجه به بحث مدیریت و سری کاری در
کارخانجات مقدار محصولات و خدمات زیاد شد
و به همین نسبت قیمت کالا کم شد و به همین دلیل مشتری نیز شروع به خرید کرد
و تقریباً تولید و تقاضا در یک سطح قرار گرفت یعنی اینکه مقدار محصولات با درخواست
تا دوران حال، اتفاقی که امروزه به خاطر بحث تکنولوژی و فناوری اطلاعات صورت گرفت مخصوص استفاده تمام اقشار مردم از اینترنت باعث شد که اطلاعات مشتریان از
محصولات زیاد شود و از همین جا بحث بازاریابی و تبلیغات مهم شد.
به همین دلیل امکان انتخاب محصولات و خدمات برای مشتریان زیاد گردید.
حال با توجه به اینکه مشتریان میتوانند آخرین دستاوردها و محصولات بروز را از طریق اینترنت پیگیری کنند.
میتوانند سفارش کالای خود را هم بدهند و همینطور متوجه بشوند
وضعیت ارسال کالا آنها در چه وضعیتی قرار دارد و که خود این عوامل بهاضافه، کم شدن واسطهها
باعث کاهش قیمت و رضایتمندی مشتریان گردیده.با توجه به مطالب بالا دارندگان کسب وکار جهت
پیدا کردن مشتی رو به بازاریابی و تبلیغات آوردند.
مثال واضح
بهطور نمونه شما الآن خیلی راحت میتوانید از موتورهای جستجو مانند گوگل
هر کالا و خدماتی را که بخواهید پیدا کنید، معایب و محاسن آن را مشخص کنید و بهترین قیمت را برای خود انتخاب نمایید.
شاید این حالت برای خیلیها، عادی باشد ولی اگر به ده سال پیش برگردیم و به یاد بیاوریم
برای واریز قبوض مختلف آب و برق و گاز باید حتماً به بانکها مراجعه کرد
و در آنجا مدتزمان زیادی را برای پرداخت قبوض صرف کنیم و یا برای خرید یک کالا تمام شهر خودمان را بگردیم
و درنهایت جنسی که باب میل ما نباشد را باقیمت بالا خریداری کنیم متوجه منظور این مطالب میشوید.
این عوامل باعث شده که بهمنظور حفظ مشتری و نگهداری آنها و همچنین پیدا کردن مشتریان جدید
برنامههای بازاریابی و تبلیغات هرروز بیشتر و بهتر شود تا آنجا که رشتههای مختلف درزمینهٔ بازاریابی و تبلیغات
در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی سراسر جهان ایجاد و بهصورت علمی آموزش داده میشود.
امروزه از رنگ صفحات سایتها، قرار گرفتن دکمه خرید، نحوه تبلیغ نویسی در صفحات وب و … گرفته
تا رنگ پوشش لباس جهت ملاقاتهای کاری، زمانبندی پیگیری و تماس با مشتری،
استفاده از مباحث روانشناسی و جامعهشناسی و … هم در برنامههای بازاریابی و تبلیغات بکار برده میشود
و معمولاً شرکتهای موفقتر هستند که درزمینهٔ بازاریابی و تبلیغات بهتر فعالیت میکنند.
نکته که همیشه در تمام مقالات و کتابهای مختلف چه بهصورت واضح و چه بهصورت مستتر عنوانشده
این است که تمام کوشش ما جهت رضایت مشتری هست پس حتماً باید این نکته را به یاد داشته باشیم
بازاریابی که رضایت مشتری را در برنداشته باشد محکومبه شکست هست و جز هزینه برای کسبوکار ما چیزی نخواهد داشت
سلام
مطلب بسیار جالبی بود. امروزه بدون برنامه ی بازاریابی خوب، هیچ سرمایه گذاری به نتیجه نخواهد رسید. ممنون از شما برای مطالب مفیدتان
سلام و درود بر استاد گرامی
ممنون از مطالب مفید شما در مورد بازاریابی و تبلیغات
از دقت نظر شما سپاسگزارم
با سلام.
ممنون از شما
خیلی ساده اهمیت بازاریابی رو بیان کردید.
سپاسگزارم امید.وارم مورد استفاده شما بوده باشد
با تشکر از مقاله خوبتان
مثال واضح و قابل لمسی بود استاد
درود بر شما از لطف شما سپاسگزارم