google22e3e468f76438ed.html UA-90424312-1

چگونه کسب‌وکار در زمان رکود را رونق دهیم

چگونه کسب‌وکار در زمان رکود اقتصادی را رونق دهیم
رکود یک مسئله است که درگذر زمان در هر کشور و قاره‌ای و گاهی جهانی به وجود میاید و هیچ راه گریزی از آن نیست.
ما می‌توانیم یا دست روی دست گذاشته و خود را قربانی ببینیم و یا از این تهدید استفاده کرده و خود را قوی‌تر سا

کسب‌وکار در زمان رکود اقتصادی
کسب‌وکار در زمان رکود اقتصادی

زیم و برنده این میدان باشیم و تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.
در زمان رکوداقتصادی، برای هرکسب‌وکاری مشکلات خاصی وجود خواهد داشت.
ولی باید این را در نظر بگیرم که ما می‌توانیم بافکر و تدبیر هر تهدید را به فرصت تبدیل بکنیم در اینجا به مواردی که می‌توانیم در زمان رکود بهترین استفاده را از آن ببریم را بیان می‌کنیم
۱-استفاده بهینه از زمان:
مهم‌ترین چیز و سرمایه برای هرکسی استفاده بهینه از زمان است
چون تنها چیزی که نمی‌شود دوباره آن را به دست آورده زمان میباشد.
خب در موقعیتی که بازار در رکود است برای ما چه اتفاقی میافتد؟
مسلماً شما هم با من موافق هستید که در این موقعیت کسب‌وکار اصطلاحاً می‌خوابد، مشتری کمتر خرید می‌کند
و زمان ما آزادتر می‌شود در این هنگام ما باید از این زمان بهترین استفاده را ببریم و خود را تجهیز کنیم .
در زمان رکود ما با بررسی روند بازار و موقعیت کسب‌وکار خود می‌توانیم نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم
و نسبت به اصلاح استراتژی خود اقدام کنیم کاری که شرکت‌ها بزرگ و کسب‌وکارهای عظیم برای خود انجام می‌دهند
و با یک شناسایی جدید و تغییر رویه کسب‌وکار خود را نه‌تنها از حالت رکود خارج می‌کنند
بلکه باعث پیشرفت و جهش عالی در حیطه کسب‌وکار خود می‌شوند.
به‌طور مثال یکی از مؤسساتی که درزمینهٔ آموزشی کار می‌کرد از همین روش استفاده کرد
و درزمانی که بازار در حالت رکود بود توانست با استفاده از زمان به‌دست‌آمده خود تغییر استراتژی داده
و در کمترین زمان ممکن بتواند در آن بهترین استفاده را از موقعیت بازار کسب کند
و با ایجاد دوره های برای مقابله با رکود خود را از قبل مطرح‌تر کند و بازار را در اختیار بگیرد.
مهم‌ترین کار در زمان رکود استفاده بهینه از زمان و بازنگری کلی در کسب‌وکار است
۲-استفاده بهینه از دار ای‌ها:
در زمان رکود بسیاری از کسب‌وکارها از رونق میفتد و ما در این حالت با دارایی‌های بلااستفاده مواجه می‌شویم.
به‌طور مثال دفتر کار و یا سوله و کارگاه من با یک‌سوم خود مشغول به فعالیت است
در این حالت آیا من نمی‌توانم قسمتی از دفتر و یا سوله و کارگاه خود را به دیگری اجاره بدهم
و از این طریق قسمتی از درآمد خود را دوباره به دست بیاوریم.
و یا امکان اجاره ساعتی دفتر خود را جهت برگزاری رده‌های آموزشی ندارم.
یکی از محاسن اصلی این کار این است که شما اعتبار خود را زمانی که بازار در حالت رکود است و بیشتر رقبا کار خود را تعطیل می‌کنند ،

شما همچنان پابرجا هستید و در بازار شناخته‌تر می‌شوید و هم درآمد خود را نیز دارید


در زمان رکود بهترین کار با توجه به زمان به‌دست‌آمده این است که ما می‌توانیم نسبت به کم کردن هزینه‌ها اقدام کنیم.
ولی قبل از این باید
این نکته را یادآور بشوم که هزینه با زیان تفاوت عمده دارد
و آن چیزی نیست جز اینکه ما هزینه و یا به عبارتی پولی را خرج می‌کنیم جهت کسب درآمد است
مثلامیگوییم هزینه حقوق و یا هزینه آب و برق، ما پول بابت برق می‌دهیم تا شرکت و یا فروشگاه ما روشن باشد
تا از این طریق به توانیم فروش داشته باشیم و کسب درامد پیدا کنیم پس هزینه ما هیچ‌وقت صفر نمی‌شود
و اگر ما هزینه را صفر کردیم یا از اول آن هزینه نبود و یا اینکه ما اشتباه کرده‌ایم
در خصوص کم کردن هزینه می‌توانیم با نیمه‌وقت کردن کارکنان و یا کم کردن تولید هزینه‌های خود را کم کنیم.
باید دقت کنیم که چه هزینه‌های غیرضروری است و چه هزینه‌های ضروری و حیاتی
و پس از مشخص کردن این نکته سپس سریعاً نسبت به کم کردن هزینه‌های غیرضروری اقدام کنیم.
نکته دیگر که در اینجا به آن باید توجه کنیم این است که در خصوص هزینه کارکنان و حقوق
اولاً باید قبل از کم کردن و یا اخراج کارکنان با آن‌ها وضعیت شرکت و بازار را توضیح بدهیم تا آن‌ها هم وضعیت خود را بداند
و دوما اینکه امکان دارد آن‌ها باکم کردن حقوق و یا مزایا خود تا رونق مجدد بازار موافقت کنند.
این کار در کشور ژاپن در رمان ورشکستگی شرکت‌ها زیاد پیش‌آمده که خود کارمندان و کارکنان شرکت جهت عبور از این بحران از حقوق خود گذشته‌اند و با این کار باعث ادامه حیات شرکت و سازمان خود شده اند

درباره نویسنده

با سلام پرویز عسکری نایینی هستم ، مدرس و مشاور کسب وکار با ارئه رویکردهای نوین روز دنیا خوشحال میشوم بتوند به عزیزانی که به مشاور احتیاج دارند کمک کنم

مطالب مرتبط

۱۴ نظر

  1. ویدا جدی

    سلام استاد گرامی استفاده ی بهینه از زمان و درارایی ها و منابع درهمه ی کسب و کارها لازم است خصوصا در زمان رکودو شما خیلی خوب به آن اشاره کردید متشکرم از مقاله ی خوبتان

    پاسخ
  2. صوفیا علیخانی

    آقای عسکری عزیز مقاله شما را خواندم . مظالبش برام جالب بود و یکسری دیدگاه جدید به من داد که مثلا الان چگونه میتونم از داراییهام برای بهبود روند کسب و کارم استفاده کنم.

    پاسخ
  3. مسعود زارعی

    بسیار جالب بود.
    درس مهمی برای من بود: در زمان رکود اگر نمی‌توانی فروش را افزایش دهی،‌هزینه‌ را کاهش بده!

    البته برخی وقت‌ها همین کاهش‌ها و صرفه‌جویی ها موجب کاهش مجدد فروش می‌شود! باید خیلی دقت نمود که اثر مخرب نداشته باشد.

    با تشکر از مطالب خوب و مفیدتان

    پاسخ
    1. پرویز عسکری

      با سلام ، از دقت نظر شما سپاسگزارم
      مطمئنا باید با دقت و صرف و صلاح نسبت به این موارد باید برخورد کرد

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *