چگونه کسبوکار خود رابرای سال ۹۸ آماده کنیم
سال ۹۷ با تمام مشکلات و خوبیهایش در حال تمام شدن است بسیاری از کسبوکار ها دچار مشکلات شدید اقتصادی بخاطر نوسانات ارز و دلار شدند و از طرفی بحث تحریمها هم در این میان، تردید را برای سرمایه گزاری دوچندان کرد.
حال این سؤال مطرح است با توجه به اعلام بانک جهانی در خصوص وضعیت اقتصادی سال ۹۸ و بودجه سال ۹۸ توسط دولت کسبوکار های کوچک و متوسط چگونه باید به حیات خود ادامه بدهند.
اول به اطلاعاتی که در جراید و محافل علمی گفته میشود توجه کنیم
اقتصاد ایران حداقل ۵ درصد کوچکتر میشود این ۵ درصد یعنی ۲۱ میلیارد دلار به عبارتی ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان از قدرت مالی کم میشود
همین جمله به ما یکسری اطلاعات مهم در خصوص کسبوکار میدهد:
سال آینده قدرت خرید مردم بشدت کم میشود.
کم شدن قدرت خرید مردم باعث کاهش فروش کسبوکار و سازمانها میشود.
گردش پول سرعتش کم میشود؛ و بهمان اندازه کمبود نقدینگی درکسبوکار ها بیشتر میشود.
کم شدن نقدینگی باعث گرفتن وام بانکی با بهره بالا میشود و از طرفی هزینه اجاره مغازهها و دفاتر نیز افزایش میابد؛ و …
مطالب بالا برای ایجاد ترس و دلهره نیست بلکه به این منظور است که خود را آماده برای مشکلات سال آینده بکنیم.
دقیقاً مانند کشتی که در دریا در حال حرکت است و با یک پیام از طرف مرکز هواشناسی متوجه میشود در حال ورود به یک منطقه طوفانی است و برای همین شروع به یکسری کارهای ایمنی مانند محکم کردن بارها و یا اعلام آمادهباش به خدمه کشتی خود.
حالا با دانستن وضعیت اقتصادی برای سال آینده چکار باید بکنیم؟
برای سال آینده خود باید از الآن برنامه و پلن های مختلفی داشته باشیم که در هر وضعیت بتوانیم یک از این برنامهها را اجرا کنیم.
و اما کارهای که باید بدانها توجه کرد
اول داشتن آمار دقیق از هزینهها و فروش و همچنین ROI کسبوکار خود در سال ۹۷ را باید دقیقاً محاسبه بکنیم
در کجا هزینه زیادی داریم و این هزینهها چقدر برای کسبوکار ما مهم هستند
کجاها میتوانیم این هزینهها را کم بکنیم.
در چه حالتهای مختلف.
اگر دفتر و شرکت من در یک مکان بزرگ قرار دارد آن را با یک مکان کوچکتر با هزینه کمتر تعویض کنم
و یا قسمتی از دفتر خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهیم تا به این صورت هزینههای خود را کاهش داد و صرفه جوی کنیم.
یکی از راهی بسیار عالی درکم کردن هزینه مشارکت با کسبوکارهای دیگری است که با فعالیت ما سنخیت دارند.
همانظور که در بالا هم ذکر شد اگر در محل شرکت شما شرکت دیگری هم باشد
با این ترفند هزینه اجاره، آب و برق و گاز، اینترنت، پیشخدمت، شارژ ساختمان و … نصف میشود.
، از این عملیات حتی در شرکهای بزرگ ماندد صنایع فولاد و اتومبیلسازی و … نیز میتوان استفاده کرد.
یکی دیگر از راهانی کم کردن هزینه ارجاع کار به دیگران از طریق دورکاری یا همان فریلنسرها هستند
که با کمترین هزینه کارهای مربوط به کسبوکار شمارا انجام میدهند
مانند کارهای تایپ و طراحی و گرافیک حملونقل و …
پیشنهاد میکنم مقاله “هفت نکته برای رونق کسب و کار در دوران غیر تورمی که لازم است بدانیم” مطالعه کنید
کم کردن هزینههای تبلیغات:
این بدان معنا نیست که کلاً هزینه تبلیغات و بازاریابی را صفر کنیم بلکه با روشهای جایگزینی هوشمندانه و خلاقانه بتوانیم با یکچهارم هزینه قبلی کار تبلیغاتی را انجام دهیم
کم کردن هزینه حقوق و مزایا:
از الآن برای سال آینده نسبت به کم کردن نیروی انسانی خود برنامه داشته باشید.
البته اینیکی از سختترین کارها است ولی متأسفانه وقتی سود کسبوکار کم میشود نمیشود نیروهای فعلی را نگه داشت.
این نکته را فراموش نکنید که نگهداری نیروهای کارآمد و عالی از سرمایه اصلی هر کسبوکار هستند و نباید این دست از نیروها را از دست داد.
یک نکته مهم که اینجا باید به آن اشاره کرد بحث خود هزینه است،
هزینه پول و سرمایهای است که شما خرج میکنید تا در قبال آن درآمد و سود به دست آورید.
اگر درازای یک نیرو انسانی و یا تبلیغ شما مبلغ دو میلیون توان پرداخت میکنید ولی درازای ان سه میلیون درامد و سود داشته باشید این بهترین حالت است
ولی اگر شما بجای سه میلیون ۱۹۰۰ هرارتومان درامد داشته باشید این نیرو و تبلیغ برای شما تنها زیان و ضرر خواهد بود.