google22e3e468f76438ed.html UA-90424312-1

دلایل سقوط شرکت و کسب و کارهای معروف (۱)

دلایل سقوط شرکت و کسب و کارهای معروف (۱)

چند شرکت  معروف می شناسید که زمانی در اوج قدرت  بودن و حالا هیچ اثری از آنها نیست ؟

شرکت های مانند  فاسیت یا نوکیا و یا شرکت های ایرانی مانند پارس الکتریک و یا ارج و آزمایش ؟؟

این شرکت ها الان کجا هستند و قبلا کجا بودند ؟

راستی دلایل شکست این شرکت ها چه بوده ؟

درباره شکست و علل سقوط شرکت ها  موارد مختلفی وجود دارد

بهمین دلیل ما در چند قسمت به این موضوع میپردازیم.

 

 

 

دلیل اول: عدم شناخت نیاز مشتری میباشددلیل فراموش شدن خودروی پیکان چیست؟

میخواهم این دلیل را با یک مثال داخلی شروع کنم در سالهای قبل زمانی شرکت ایران ناسیونال  شروع به تولید پیکان نمود

همه مردم و حتی کشورهای خاوردور آرزوی داشتن چنین شرکت و کارخانه ای را داشتند

 و هر کسی  ارزوی داشتن یک  پیکان را داشتند.

چرا؟ چون در آن زمان نیاز خیلی ها را برآورد میکرد در واقع در آن زمان محصول جدیدی بود که همه ّبه داشتن آن افتخار میکردتد

حال یک سئوال ، آیا الان هم ما به داشتن ماشینی مانند پیکان و یا پراید افتخار میکنیم؟

مسلما نه. دلیل آن یک نکته ساده  ،اما کلیدی است و آن چیزی نیست جز اینکه زمانی  محصولی مورد علاقه ما است

ولی در گذر زمان مزایای آن کار و یا محصول میشود یک الزام و نه یک ارزش و مشتری به آن سرویس و خدمت ما عادت کرده

و به عبارت ساده تر  مانند این است که بگوییم ماشین های امروزی دارای کیسه هوا هستند ،

داشتن کیسه هوا الان دیگر مزیت نیست ، بخاطر این که الان تمام ماشین ها دارای کیسه هوا میباشند

و از الزامات یک خودرو داشتن کیسه هوا است.

مزیت ما در طول زمان تبدیل به وظیفه میشود

حال برگردیم به مثال خودمان یعنی پیکان ، گفتیم در سال ۱۳۴۶ این خودرو یک ماشین لوکس بود و مورد علاقه مردم

 ولی بدلیل عدم نوآوری و تغییر و رشد محصول و همچنین عدم شناخت نیاز مشتری ،بازار خود را از دست داد .

جایگزین پیکان شد پراید ماشینی کم مصرف بی صدا با شتاب اولیه مناسب  و همچنین قیمت خوب.

و باز همان جمله قبلی ما

مزیت ما در طول زمان تبدیل به وظیفه میشود

باز عدم نوآوری توسط تولیدکنندگان و عدم توجه به نیاز مشتری میبینیم که پراید هم به مشکل پیکان رسید.

دوبار عدم استقبال مردم

یک مثال دیگر  حتما شما قبلا در خانه خود کولر و یا گاز و بخاری ارج را دیده بودید.

الان آیا اثری از این نام و یا محصولات آن می بینید

مطمئنا با من هم عقیده هستید که اثری از این شرکت وجود ندارد

مزیتی که شرکت ارج در زمان گذشته داشت مربوط به همان زمان بود

و هیچ تغییری در محصولات خود بوجود نیاورد .

در حال حاضر دیگر کسی بخاری نفتی و حتی گازی مصرف نمیکند بلکه هم از شوفاژ و یا وسایل گرمایشی دیگر استفاده میکنند

آیا شرکت ارج نیاز امروز مشتریان خود را شناخت ؟ مسلما نه و باز همان مسئله همیشگی:

عدم توجه به نیاز و خواسته مشتری باعث ازبین رفتن این برند شد

 

از این دست محصولات فراون وجود دارد چه مثالهای داخلی و چه مثالهای خارجی

پس عزیزان کارآفریناین جمله را همیشه به خاطر داشته باشید:

برای حضور دائم در بازار و رشد کسب و کار خود  باید بطور مستمر در حال بهبود کمی و کیفی محصولات خود باشید  

 

درباره نویسنده

با سلام پرویز عسکری نایینی هستم ، مدرس و مشاور کسب وکار با ارئه رویکردهای نوین روز دنیا خوشحال میشوم بتوند به عزیزانی که به مشاور احتیاج دارند کمک کنم

مطالب مرتبط

۶ نظر

  1. محمدحسین غلامی

    سلام
    مقاله بسیار زیبا و کاربردی نوشته اید…ای کاش صاحبان کسب و کار این نکات را جدی بگیرند و اجرا کنند.

    با تشکر از شما استاد گرانقدر

    پاسخ
  2. ساسان

    سلام و وقت بخیر
    ممنون از نکته بسیار دقیقی که به آن اشاره کردید. مزیت ما در طول زمان تبدیل به وظیفه می شود!!
    مشتاقانه منتظر مقاله های بعدی شما هستم.
    موفق باشید استاد

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *